Sandbox
Sandbox است.به فازهایی Sandbox میگوییم که به طور مستقیم به پروژه مربوط نمیشوند
و در کارگاهی که برای آنها برگزار میشود، مدرس در یک محیط ایزوله به تدریس میپردازد.
البته این به آن معنا نیست که در این فازها نکات کماهمیتی گفته میشود؛
بلکه در آنها نکات مهمی تعبیه شده که در فازهای دیگر قابل بیان نبودند.
مقدمه
در این فاز قصد داریم قبل از شروع پروژه با برخی نکات ساده اما مهم آشنا شویم که در ادامۀ کار به کمک ما خواهند آمد.
- چرا برای تعریف متغیر میتوان از سه عبارت
varوletوconstاستفاده کرد؟ - تفاوت Function با Arrow Function چیست؟
- مفهوم و کاربرد
thisچیست؟ - صفت
typeدر تگscriptچیست؟ - چطور میتوان از کدی که دیگران نوشتهاند استفاده کرد؟
- برای افزایش خوانایی کد چه کارهایی میتوان انجام داد؟
یادگیری
متغیرها
قبل از سال 2015 میلادی، برای تعریف متغیر در JavaScript تنها میتوانستیم از var استفاده کنیم.
اما با معرفی ES6 عبارتهای let و const نیز به این زبان اضافه شدند که در اینجا توضیحات مختصری در مورد هر کدام ارائه میکنیم.
var
زمانی که یک متغیر را با عبارت var تعریف میکنید،
آن متغیر در Global Scope یا نزدیکترین Function Scope تعریف میشود.
به عنون مثال خروجی کد زیر:
function defineAndPrintName() {
if (true) {
var name = 'Bijan';
console.log(`inner scope -> name: ${name}`);
}
console.log(`outer scope -> name: ${name}`);
}
defineAndPrintName();
به شکل زیر خواهد بود:
inner scope -> name: Bijan
outer scope -> name: Bijan
چرا که متغیر name داخل اسکوپِ تابعِ defineAndPrintName قرار میگیرد.
لازم به ذکر است که Scopeها در JavaScript با آکلاد مشخص میشوند
بنابراین نیازی به if (true) نداریم.
let
برخلاف var، زمانی که از let برای تعریف یک متغیر استفاده کنیم،
آن متغیر در Scope فعلی محدود میشود.
بهعنوان مثال خروجی کد زیر:
function defineAndPrintName() {
{
let name = 'Bijan';
console.log(`inner scope -> name: ${name}`);
}
console.log(`outer scope -> name: ${name}`);
}
defineAndPrintName();
به شکل زیر خواهد بود:
inner scope -> name: Bijan
ReferenceError: name is not defined
const
const
دقیقاً مانند let عمل میکند با این تفاوت که فقط یک بار میتوان آن را مقداردهی کرد.
زمانی که احتیاج داشته باشیم مقداری را ذخیره کنیم که هیچوقت نباید تغییر کند،
استفاده از const باعث جلوگیری از خطاهای احتمالی میشود؛
همچنین زمانی که شخص دیگری کد را میخواند،
با دیدن const مطمئن میشود که مقدار آن تغییر نخواهد کرد.
ما پیشنهاد میکنیم همیشه به صورت پیشفرض برای تعریف متغیرها از const استفاده کنید
و تنها در صورت نیاز به let مراجعه کنید.
برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید:
- var vs let vs const in JavaScript
- Medium - Difference Between Var, Let and Const in ES6
- freeCodeCamp - Var, Let, and Const – What's the Difference?
Regular Function vs Arrow Function
در JavaScript به دو شکل میتوان یک تابع را تعریف کرد:
function sayHello(name) {
console.log(`hello, ${name}!`);
}
// or
const sayHello = (name) => {
console.log(`hello, ${name}!`);
};
که به نوع اول Regular Function و به نوع دوم Arrow Function گفته میشود. در اینجا به تفاوت این دو روش میپردازدیم.
this
زمانی که از Regular Function استفاده میکنیم مقدار this با توجه به مکانی که تابع از آنجا صدا زده میشود، متفاوت است.
اما اگر از Arrow Function استفاده کنیم، این مقدار همواره برابر با شیئی است که تابع در آن تعریف شده.
const regularFunctionWrapper = {
whatIsThis: function () {
console.log(this); // regularFunctionWrapper
},
};
const arrowFunctionWrapper = {
whatIsThis: () => {
console.log(this); // globalThis
},
};
regularFunctionWrapper.whatIsThis();
arrowFunctionWrapper.whatIsThis();
Constructor
قبل از اینکه کلاسها به JavaScript بیایند، از Regular Function بهعنوان Constructor استفاده میشد:
function Circle(radius) {
this.radius = radius;
this.printArea = function () {
console.log('area', Math.PI * Math.pow(this.radius, 2));
};
}
const small = new Circle(10);
const large = new Circle(100);
small.printArea();
large.printArea();
arguments & args
در Regular Function یک کلیدواژه به نام arguments وجود دارد که درواقع آرایهای از پارامترهای ورودی میباشد؛ در Arrow Function هم میتوانیم به این پارامترها دسترسی داشته باشیم اما باید صراحتاً در ورودیهای تابع به آن اشاره کنیم:
function regularFunctionSum() {
let result = 0;
for (const n of arguments) {
if (!isNaN(n)) result += n;
}
return result;
}
const arrowFunctionSum = (...args) => {
let result = 0;
for (const n of args) {
if (!isNaN(n)) result += n;
}
return result;
};
console.log('Regular Function', regularFunctionSum(4, 8, 15, 16, 23, 42)); // 108
console.log('Arrow Function', arrowFunctionSum(4, 8, 15, 16, 23, 42)); // 108
return
در Arrow Function اگر بدنۀ تابع فقط شامل یک Expression باشد، میتوان آن را بدونِ استفاده از آکلاد و return نوشت:
const rand = (min, max) => Math.floor(Math.random() * (max - min) + min);
console.log(rand(4, 42));
برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید:
- 5 Differences Between Arrow and Regular Functions
- freeCodeCamp - When (and why) you should use ES6 arrow functions — and when you shouldn’t
Modules
type
یکی از صفاتی که میتوان به تگ script اضافه کرد، type است؛
این صفت همانطور که از اسمش پیداست، مشخص میکند که مرورگر چگونه با کد شما برخورد کند.
مقادیر متنوعی را میتوان برای type در نظر گرفت اما در اینجا فقط به module اشاره میکنیم.
<script type="module"></script>
مزایا
یکی از بزرگترین مزایای استفاده از module این است که میتوانید کد خود را به چند فایل تقسیم کنید
و هر فایل را برای کار خاصی در نظر بگیرید.
بهعنوان مثال فرض کنید بخواهیم دو کلاس با نامهای Circle و Square داشته باشیم،
اشیائی با آنها بسازیم و در نهایت محیط و مساحت هر کدام را محاسبه کنیم؛
از سه راه میتوانیم به هدف خود برسیم:
- قرار دادن تمام کدها در یک فایل
- قرار دادن کد هر قسمت در یک فایل جدا و استفاده از سه تگ
scriptدر HTML - قرار دادن کد هر قسمت در یک فایل جدا و استفاده از
module
واضح است که روش اول خوانایی کد را بهشدت پایین میآورد و اگر در آینده بخواهیم توسعهای انجام دهیم، باید در میان حجم انبوهی از کدها به دنبال قسمت مورد نظر بگردیم.
روش دوم بهتر است اما مشکلی که وجود دارد این است که
همیشه باید به ترتیبِ کدها توجه کنیم.
بهعنوان مثال اگر بخواهیم از کد Square داخل main استفاده کنیم،
باید حتماً تگ مربوط به Square، قبل از تگ مربوط به main باشد.
اما روش سوم هیچکدام از معایب دو روش دیگر را ندارد.
به راحتی میتوان هر زمان که به یک کد احتیاج داشتیم، آن را import کنیم
و فقط یک تگ script در HTML قرار میدهیم.
برای روشنتر شدن موضوع، در ادامه کد روش سوم را میبینیم:
<script src="./main.js" type="module"></script>
import {Circle} from './circle.js';
import {Square} from './square.js';
const main = () => {
const circle = new Circle(10);
const square = new Square(10);
console.log(circle.toString());
console.log(square.toString());
};
main();
class Circle {
#radius;
constructor(radius) {
this.#radius = Number.parseInt(radius) || 0;
}
calculatePerimeter() {
return 2 * Math.PI * this.#radius;
}
calculateArea() {
return Math.PI * this.#radius * this.#radius;
}
toString() {
return `(Circle) perimeter: ${this.calculatePerimeter()}; area: ${this.calculateArea()}`;
}
}
export {Circle};
class Square {
#side;
constructor(side) {
this.#side = Number.parseInt(side) || 0;
}
calculatePerimeter() {
return 4 * this.#side;
}
calculateArea() {
return this.#side * this.#side;
}
toString() {
return `(Square) perimeter: ${this.calculatePerimeter()}; area: ${this.calculateArea()}`;
}
}
export {Square};
import & export
همانطور که در کد قسمت قبل مشاهده کردید،
برای آنکه بتوانیم به یک موجودیت (متغیر، تابع، کلاس و ...) در قسمتهای دیگر پروژه دسترسی داشته باشیم،
باید از کلیدواژههای import و export استفاده کنیم.
در قسمت قبل، یک Object را export کردیم که تنها شامل یک عنصر با کلید Circle یا Square بود؛
بنابراین زمانی که بخواهیم فایل را import کنیم، دقیقاً همان Object را به همان شکل در دسترس خواهیم داشت.
همچنین این امکان را داریم که یک موجودیت را بهعنوان شیء پیشفرض export کنیم
یا اسامی اشیاء را هنگام import عوض کنیم.
برای آشنایی بیشتر با این مفاهیم میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید:
Node.js & npm
با استفاده از import میتوانید کتابخانههایی را که دیگران توسعه دادهاند، به کد خود اضافه کنید.
برای این کار مرسومترین روش استفاده از یک Package Manager است که معروفترینِ آنها npm میباشد.
Setup
برای استفاده از npm باید ابتدا با مراجعه به این لینک، Node.js را نصب کنید.
Node.js یک Runtime Environment است که به ما این امکان را میدهد که بتوانیم کد JavaScript را بدونِ نیاز به مرورگر اجرا کنیم. از Node.js معمولاً برای برنامهنویسی سمت سرور استفاده میشود که ما در این دوره به آن نمیپردازیم و صرفاً از npm استفاده خواهیم کرد.
Package Installation
برای پیداکردن پکیجهای مختلف میتوانید به سایت npm مراجعه کنید.
برای نصب پکیجها، کافی است دستوری مشابه دستور زیر را در ترمینال بنویسید:
npm i package-name
همچنین در صورتی که پکیج مورد نظر صرفاً توسط توسعهدهندگان مورد استفاده قرار میگیرد
و برای خروجی گرفتن از پروژه احتیاجی به آن نیست،
میتوانید از پارامتر D هنگام نصب استفاده کنید:
npm i -D package-name
با این کار، زمانی که بخواهید پروژه را بر روی Production ببرید، پکیجهای غیرضروری نصب نخواهند شد و فرآیند Deploy سریعتر انجام میشود.
Prettier
یکی از پکیجهای بسیار محبوب Prettier است. Prettier به شما کمک میکند تا قواعدی را برای فرمتکردن کد تعریف کنید. باید دقت داشته باشید که Prettier یک فرمترِ Opinionated است؛ به این معنا که توسعهدهندگان آن، با توجه به Conventionهای موجود و سلیقۀ خود، قواعد را تنظیم کردهاند؛ با این حال میتوانید برخی از این قواعد را تغییر دهید.
برای تغییر قواعد کافی است یک فایل با نام prettierrc. را به پروژه اضافه کنید.
ما پیشنهاد میکنیم از تنظیمات زیر برای پروژههای خود استفاده کنید:
{
"printWidth": 120,
"tabWidth": 4,
"semi": true,
"singleQuote": true,
"trailingComma": "es5",
"bracketSpacing": false,
"arrowParens": "always",
"endOfLine": "auto",
"overrides": [
{
"files": ["*.css", "*.scss"],
"options": {
"singleQuote": false
}
}
]
}
همچنین اگر نمیخواهید Prettier در برخی از فایلها تغییر ایجاد کند،
میتوانید یک فایل با نام prettierignore. به پروژه اضافه کنید.
این فایل دقیقاً مشابه با gitignore. است و ما پیشنهاد میکنیم محتوای gitignore. را داخل این فایل نیز اضافه کنید.
برای آشنایی بیشتر با Prettier میتوانید از لینک زیر استفاده کنید:
ESLint
Prettier تنها ظاهر کدهای شما را زیبا میکند؛ اما اکثر اوقات، مخصوصاً زمانی که به صورت تیمی بر روی یک پروژه کار میکنید، احتیاج دارید قواعدی برای تمیزی کد وضع کنید؛ ESLint یک پکیج استاندارد است که به شما این امکان را میدهد.
برای وضع قوانین کافی است یک فایل با نام eslintrc. را به پروژه اضافه کنید.
ما پیشنهاد میکنیم از قواعد پیشفرض ESLint استفاده کنید:
{
"extends": "eslint:recommended"
}
برای آشنایی بیشتر با این قواعد میتوانید از لینک زیر استفاده کنید: